Załącznik Nr 2
do Zarządzenia Kierownika Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jordanowie
Nr 2/2018 z dn. 2.01.2018
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
PLACÓWKA WSPARCIA DZIENNEGO „PRAWIE JAK W DOMU” W JORDANOWIE
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- 1. Podstawą działania Placówki Wsparcia Dziennego „Prawie jak w domu” w Jordanowie zwanej dalej „Placówką”, są w szczególności:
- Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej;
- Statut Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jordanowie;
- Regulamin Organizacyjny Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jordanowie
- Rekomendacje do prowadzenia placówek wsparcia dziennego na terenie Małopolski;
- Niniejszy Regulamin.
§ 2
- Organem prowadzącym Placówkę jest Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Jordanowie, zwany dalej MOPS.
- Projekt realizowany jest od 02.01.2018 r. do 31.12.2020 r.
- Biuro projektu znajduje się: w MOPS, ul. 3 Maja 2, 34-240 Jordanów.
- Siedziba Placówki znajduje się w budynku Szkoły Podstawowej, ul. Kolejowa 7. 34-340 Jordanów.
§ 3
- Działalność Placówki współfinansowana jest przez Unię Europejską w ramach 9 Osi Priorytetowej Region spójny społecznie, Działanie 9.2 Usługi społeczne i zdrowotne, Poddziałanie 9.2.1 Usługi społeczne i zdrowotne w regionie, Typ projektu: C. wsparcie dla tworzenia i/lub działalności placówek wsparcia dziennego dla dzieci i młodzieży Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
- Działalność Placówki jest także współfinansowana ze środków Gminy Miasto Jordanów.
§ 4
- Obszarem działania Placówki jest Gmina Miasto Jordanów.
- Placówka przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży z terenu Miasta Jordanowa.
- Dopuszcza się organizowanie zajęć dla dzieci i młodzieży poza siedzibą Placówki, w tym zajęcia plenerowe, wydarzenia kulturalno-sportowe, wyjazdy, wycieczki.
- Udział uczestników w wyjazdach i wycieczkach organizowanych przez Placówkę wymaga zgody rodziców/opiekunów prawnych w formie pisemnego oświadczenia.
CELE I ZADANIA
§ 5
- W ramach projektu uczestnicy mogą korzystać z następujących form wsparcia:
- Indywidualnego planu wsparcia opracowanego z uwzględnieniem diagnozy sytuacji problemowej, potencjału, predyspozycji, potrzeb dziecka oraz jego rodziny;
- Opiekuńczej zapewniającej:
- pomoc w nauce,
- organizację czasu wolnego, zabawę i zajęcia sportowe oraz rozwój zainteresowań, a w szczególności poprzez uczestnictwo w akademiach:
- Smaku;
- Języka angielskiego;
- Sztuki;
- Pitagorasa – twórczego myślenia;
- Cyfrowej;
- Filmu i Teatru;
- Techniki;
- Odkrywców przyrody;
- Słowa;
- Doradztwa zawodowego;
- Sportowej;
- Wyjazdów na basen.
- Specjalistycznej zapewniającej organizację zajęć:
- socjoterapeutycznych - korygujących zaburzenia zachowania,
- korekcyjno-kompensacyjnych - usprawniających zaburzone funkcje psychofizyczne, wyrównujących deficyty poznawcze i percepcyjno-motoryczne, doskonalących podstawowe umiejętności szkolne: czytania, pisania, liczenia;
- logopedycznych- korygujących wady wymowy;
- psychoedukacyjnych - wspierających funkcjonowanie społeczno-emocjonalne;
- gimnastyki korekcyjnej - korygujących wady postawy;
- coachingu indywidualnego – obejmujących indywidualnym wsparciem w zakresie rozwoju kompetencji społecznych, podnoszenia samooceny oraz planowania ścieżki rozwoju
- konsultacji dla rodziców.
§ 6
- Pobyt dziecka w Placówce jest nieodpłatny i dobrowolny, chyba że do placówki skieruje sąd.
§7
- Osobą pracującą z dziećmi w placówce wsparcia dziennego zgodnie z art. 26 ust 1 pkt 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. 2017 nr 697) zwanej dalej „Ustawą” może być osoba posiadająca następujące kwalifikacje:
- w przypadku wychowawcy wykształcenie wyższe:
- na kierunku pedagogika, pedagogika specjalna, psychologia, socjologia, praca socjalna, nauki o rodzinie lub na innym kierunku, którego program obejmuje resocjalizację, pracę socjalną, pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą;
- na dowolnym kierunku, uzupełnione studiami podyplomowymi w zakresie psychologii, pedagogiki, nauk o rodzinie, resocjalizacji lub kursem kwalifikacyjnym z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej;
- w przypadku pedagoga – tytuł zawodowy magistra na kierunku pedagogika albo pedagogika specjalna;
- w przypadku psychologa – prawo wykonywania zawodu psychologa w rozumieniu ustawy z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów (Dz. U. z 2001 poz. 763 i 1798 oraz z 2009 r. poz. 120 i 753);
- w przypadku osoby prowadzącej terapię – udokumentowane przygotowanie do prowadzenia terapii o profilu potrzebnym w pracy z dzieckiem i rodziną;
- w przypadku opiekuna dziecięcego – ukończoną szkołę przygotowującą do pracy w zawodzie opiekuna dziecięcego lub pielęgniarki albo studia pedagogiczne.
- w przypadku wychowawcy wykształcenie wyższe:
- W Placówce z dziećmi może pracować osoba spełniająca warunki wynikające z art. 26 ust 2 Ustawy:
- Nie jest i nie była pozbawiona władzy rodzicielskiej oraz władza rodzicielska nie jest jej ograniczona ani zawieszona;
- Wypełnia obowiązek alimentacyjny – w przypadku, gdy taki obowiązek w stosunku do niej wynika z tytułu egzekucyjnego;
- Nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.
- Osoby zatrudnione w Placówce na stanowiskach administracyjnych i pomocniczych muszą spełniać warunki przewidziane w art. 27 ust 1 Ustawy - zatrudnić można osobę, która nie była skazana prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe.
- Obowiązki i prawa osób pracujących z dziećmi w placówce wsparcia dziennego, obsługi administracyjnej i personelu pomocniczego Placówki określają odpowiednio zakresy czynności ustalone dla pracowników.
- W przypadku wszczęcia przeciwko osobie, o której mowa w ust. 1 i ust.3 postępowania karnego o umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego stosuje się odpowiednio przepisy art. 13 Ustawy.
§ 8
- W tym samym czasie w Placówce nie powinno przebywać więcej niż 45 dzieci, po 15 na jednego wychowawcę /opiekuna.
§ 9
- Placówka może korzystać z pomocy wolontariuszy w zajęciach organizowanych w Placówce.
ORGANIZACJA I TRYB PRACY
§ 10
- Beneficjentem projektu jest Gmina Miasto Jordanów, a jego Realizatorem – Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Jordanowie, zwany w dalszej części Regulaminu „MOPS”.
- Placówką kieruje Kierownik MOPS - osoba uprawniona do podejmowania wiążących decyzji, pełniąca nadzór nad prawidłową realizacją projektu.
- Zarządzanie Projektem:
- Kierownik Projektu - Kierownik MOPS: nadzór nad realizacją projektu, koordynacja realizacji działań, dbałość o merytoryczną wysoką jakość realizacji zadań, nadzór nad zgodnością realizacji projektu z umową oraz nadzór i kontrola nad prawidłowym wydatkowaniem środków finansowych związanym z dokonywanymi zakupami.
- Koordynator Projektu – pracownik socjalny MOPS: odpowiada za prawidłowy przebieg realizacji Projektu i poszczególnych zadań, podejmuje niezbędne działania mające na celu osiągnięcie wskaźników rezultatu projektu, sporządza regulaminy i umowy, prowadzi dokumentację Projektu, sporządza dokumentację celem wyłonienia dostawców i wykonawców na podstawie ustawy o zamówieniach publicznych, składa wniosek o płatność w części merytorycznej.
- Księgowy Projektu – Główny Księgowy MOPS: nadzór nad prawidłowym rozliczeniem budżetu Projektu, sporządza dokumentację finansową, prowadzi księgowość i rozliczenie projektu, sprawozdania finansowe, monitoruje przebieg projektu i uwzględnia problemy w realizacji projektu w budżecie, upublicznia na stronie internetowej wszelkie informacje o projekcie i zamówieniach publicznych, składa wniosek o płatność w części finansowej.
- Kierownik merytoryczny PWD /umowa cywilno-prawna/: kierowanie bieżącą działalnością placówki, zarządzanie personelem placówki, czuwanie nad poprawnością merytoryczną realizowanych zadań, prowadzenie dokumentacji PWD ( dzienniki zajęć, zestawienia frekwencji, potwierdzenia) , ustalanie harmonogramów zajęć, sporządzanie dokumentacji potrzebnej do monitoringu i ewaluacji ( przygotowanie ankiet i opracowanie ich wyników), obsługa beneficjentów projektu, pomoc uczestnikom w wypełnianiu i składaniu dokumentów, komunikacja między kadrą, uczestnikami i prowadzącymi zajęcia.
- Kierownik MOPS jest bezpośrednim przełożonym służbowym dla zatrudnionych w Placówce Wsparcia Dziennego „Prawie jak w domu” w Jordanowie.
§ 11
Stanowiska pracy w Placówce:
- Placówką Wsparcia Dziennego kieruje Kierownik Merytoryczny / zatrudniony na umowę cywilno-prawną/ – który w ramach świadczenia usługi opieki dziennej nad dziećmi prowadzi całość spraw związanych z działalnością placówki, organizuje i dba o bezpieczny przebieg zajęć prowadzonych w ramach działalności placówki, a w szczególności:
- opracowuje regulamin pracy placówki,
- przygotowuje i realizuje rekrutację uczestników projektu (opracowanie regulaminu rekrutacji, nadzór nad przygotowaniem ankiet rekrutacyjnych, założenie teczek uczestnikom projektu).
- sporządza plany pracy placówki;
- prawidłowo organizuje oraz dba o bezpieczny przebieg zajęć prowadzonych w ramach działalności placówki;
- przygotowuje i weryfikuje dokumentację zajęć (w tym m.in. teczki pobytu wychowanka, dzienników zajęć, list obecności);
- sprawuje opiekę nad wychowankami oraz stwarza im warunki rozwoju;
- sprawuje nadzór nad realizacją standardów bytowych, wychowawczych i dydaktycznych w placówce;
- ustala zakres zadań i odpowiedzialności na poszczególnych stanowiskach pracy oraz nadzoruje i ocenia efektywność pracy podległych pracowników;
- podejmuje niezbędne działania mające na celu osiągnięcie wskaźników rezultatu projektu;
- kieruje bieżącą działalnością placówki;
- nadzoruje przestrzeganie przepisów BHP, ochrony ppoż.;
- nadzoruje bieżące i regularne prowadzenia dokumentacji projektowej: prowadzi dzienniki zajęć, prowadzi dokumentację fotograficzną przebiegu zajęć oraz innych dokumentów niezbędnych do prawidłowej realizacji projektu;
- dysponuje w ramach udzielonych uprawnień środkami finansowymi i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe, zgodne zobowiązującymi przepisami, wydatkowanie;
- sprawdza karty pracy trenerów prowadzących zajęcia i zatwierdza je;
- informuje potencjalnych uczestników oraz społeczeństwo o fakcie współfinansowania przedsięwzięcia ze środków Unii Europejskiej w ramach EFS;
- informuje uczniów, wychowawców/trenerów i osób zainteresowanych o wszelkich zmianach w realizacji projektu i działań;
- wizualizuje materiały szkoleniowe i podręczniki poprzez umieszczenie naklejki informacyjnej oraz kompletowaniu zestawów szkoleniowych dla uczniów i przekazywanie ich nauczycielom/trenerom. Uzyskuje potwierdzenia odbioru materiałów szkoleniowych;
- organizuje spotkania informacyjne dla uczniów i rodziców;
- pozostaje w bezpośrednim kontakcie z uczestnikami w sprawach dotyczących projektu. Informuje uczniów i rodziców we wszelkich sprawach dotyczących projektu. Współpracuje z rodzicami w zakresie informowania o udziale i postępach uczniów w ramach działań projektowych;
- pozyskuje dane osobowe uczestników projektu w zakresie przewidzianym w systemie teleinformatycznym SL2014, oświadczeń o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych oraz deklaracji uczestnictwa w projekcie;
- przestrzega procedur związanych z ochroną danych osobowych uczestników projektu, personelu oraz kontrahentów. Zabezpiecza zebrane dane osobowych uczestników oraz przekazuje je do biura projektu;
- opracowuje ankiety początkowe i końcowe oraz inne wymagane dla prawidłowej realizacji projektu oraz przekazuje je nauczycielowi /trenerowi prowadzącemu zajęcia, celem przeprowadzenia badania;
- weryfikuje wyniki ankiet i rejestruje je w bazie EXCEL;
- tworzy harmonogramy zajęć dodatkowych / kursów / wycieczek / w uzgodnieniu z głównym księgowym, uczestniczy w planowaniu ssał oraz zabezpieczeniu dostępu do ssał w czasie trwania działań;
- buduje pozytywny wizerunek podległej placówki;
- reprezentuje placówkę wsparcia dziennego na zewnątrz,
- przygotowuje sprawozdania lub inne zestawienia z działalności placówki niezbędnej do prawidłowej realizacji projektu,
- wykonuje inne polecenia Kierownika MOPS w Jordanowie zgodnie z kwalifikacjami i kompetencjami.
- Wychowawcy-Opiekunowie / umowy o pracę/ - 3 osoby sprawujące opiekę nad uczestnikami Placówki i ponoszącymi odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci do ich obowiązków należy:
- opieka nad dziećmi przebywającymi w placówce;
- planowanie działań wychowawczych w stosunku do grupy dzieci i młodzieży w placówce wsparcia dziennego;
- realizowanie zadań wynikających z indywidualnego planu pracy z dzieckiem;
- prowadzenie pracy w grupie oraz pracy indywidualnej z dzieckiem;
- sprawowanie nadzoru na realizacją planu zajęć wychowanków; udzielanie pomocy w nauce, w czynnościach samoobsługowych tj. myciu, sprzątaniu;
- udzielanie pomocy w sprawach rozwojowych i życiowych wychowanków przez prowadzenie rozmów, itp.
- organizacja czasu wolnego, zajęć pozalekcyjnych, w tym przygotowywanie sali i dbanie o czystość i porządek sali;
- współorganizowanie imprez okolicznościowych dla uczestników placówki (np. festyny, wycieczki, wyjazdy na basen).
- udzielanie wsparcia, rady i pomocy w trudnych sytuacjach i problemach rozwojowych i życiowych wychowanków przez prowadzenie rozmów indywidualnych, spotkań grupowych poświęconych omawianiu interesujących problemów;
- współdziałanie z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi placówkami diagnostycznymi przez korzystanie z konsultacji i diagnoz psychologiczno-pedagogicznych;
- organizowanie zajęć socjoterapeutycznych, terapeutycznych, korekcyjnych, kompensacyjnych oraz logopedycznych; prowadzenie indywidualnego programu korekcyjnego lub profilaktycznego, w szczególności terapii pedagogicznej, psychologicznej i socjoterapii;
- współpraca z rodzicami i opiekunami wychowanków w zakresie problemów rozwojowych, postępów w nauce, problemów i metod wychowawczych w formie: systematycznych spotkań, przeprowadzanie wywiadów środowiskowych; prowadzenie pedagogizacji rodziców w formie spotkań, rozmów, wspierania rodziców niewydolnych wychowawczo przez prowadzenie doradztwa indywidualnego lub współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi i innymi instytucjami w celu zapewnienia wychowankom warunków do prawidłowego rozwoju, a także udzielania pomocy w trudnych sytuacjach;
- udział w szkoleniach wewnętrznych, spotkaniach sprawozdawczo – programowych i zespole ds. okresowej oceny sytuacji dziecka;
- prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie;
- sporządzanie planów pracy z dzieckiem;
- wykonywanie innych poleceń przełożonych zgodnie z kwalifikacjami i kompetencjami.
- Opiekun rodzin / zatrudniony na umowę cywilno-prawną/: zakres szczegółowy obowiązków pracownik na zajmowanym stanowisku:
- opracowanie i realizacja planu pracy z rodziną we współpracy z członkami rodziny i w konsultacji z Kierownikiem PWD;
- opracowanie, we współpracy z członkami rodziny i wychowawcami PWD planu pracy z rodziną, który jest skoordynowany z indywidualnym planem wsparcia;
- udzielanie pomocy rodzinom w poprawie ich sytuacji życiowej, w tym w zdobywaniu umiejętności prawidłowego prowadzenia gospodarstwa domowego;
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów socjalnych;
- udzielanie pomocy rodzinom w rozwiązywaniu problemów wychowawczych z dziećmi;
- wspieranie aktywności społecznej rodzin;
motywowanie członków rodzin do podnoszenia kwalifikacji zawodowych; - udzielanie pomocy w poszukiwaniu, podejmowaniu i utrzymywaniu pracy zarobkowej;
- motywowanie do udziału w zajęciach grupowych dla rodziców, mających na celu kształtowanie prawidłowych wzorców rodzicielskich i umiejętności psychospołecznych;
- udzielanie wsparcia dzieciom, w szczególności poprzez udział w zajęciach psychoedukacyjnych;
- podejmowanie działań interwencyjnych i zaradczych w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i rodzin;
- prowadzenie indywidualnych konsultacji wychowawczych dla rodziców i dzieci;
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej pracy z rodziną;
- dokonywanie okresowej oceny sytuacji rodziny, nie rzadziej niż co pół roku;
- współpraca z jednostkami administracji rządowej i samorządowej, właściwymi organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami i osobami specjalizującymi się w działaniach na rzecz dziecka i rodziny;
- współpraca z podmiotami, których pomoc przy wykonywaniu zadań uzna za niezbędną.
- wykonywanie innych poleceń przełożonych zgodnie z kwalifikacjami i kompetencjami.
- Do prowadzenia wsparcia w akademiach: Smaku; Języka angielskiego; Sztuki; Pitagorasa; Cyfrowej; Filmu i Teatru; Techniki; Odkrywców przyrody; Słowa; Doradztwa zawodowego; Sportowej; oraz wyjazdów na basen - zostaną zatrudnieni trenerzy w ramach umów cywilna – prawnych posiadający uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności.
- Do prowadzenia specjalistycznych form wsparcia, czyli zajęć socjoterapeutycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, psychoedukacyjnych, gimnastyki korekcyjnej, coachingu indywidualnego zostaną zatrudnieni trenerzy w ramach umów cywilna – prawnych posiadający uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności.
- Stanowisko pomocnicze do obsługi administracyjna – technicznej związanej z kompleksową organizacją i przeprowadzeniem zajęć w Placówki /umowa cywilno-prawna/ do zakresu jej obowiązków należy:
- wspieranie i pomoc w działaniach Kierownika Placówki, praca w zastępstwie nieobecności kierownika Placówki Wsparcia Dziennego;
- nadzór nad bieżącym i regularnym prowadzeniem dokumentacji projektowej w części stanowiącej wkład niefinansowy rzeczowy tj. użyczenie pomieszczeń na zajęcia placówki wsparcia dziennego;
- pomoc w prawidłowym zorganizowaniu oraz dbaniu o bezpieczny przebieg zajęć prowadzonych w ramach działalności placówki;
- pomoc w tworzeniu harmonogramów zajęć;
- planowanie ssał oraz zabezpieczenia dostępu do ssał w czasie trwania działań;
- dozór w pomieszczeniach w których odbywają się zajęcia, zamykanie i otwieranie pomieszczeń;
- organizowanie utrzymania czystości w pomieszczeniach placówki oraz innych przydzielonych pod zajęcia pomieszczeniach, w tym toaletach, korytarzach i rejonie przyległym do placówki;
- organizowanie bieżącej konserwacji, drobnych napraw i remontów w pomieszczeniach placówki;
- organizowanie bieżącej konserwacji i napraw urządzeń wodno-kanalizacyjnych oraz centralnego ogrzewania;
- piecza nad bezpieczeństwem budynku i sprzętem placówki;
- wykonywanie innych poleceń przełożonych zgodnie z kwalifikacjami i kompetencjami.
- W Placówce działa Stały Zespół do spraw oceny sytuacji dziecka, do którego zadań należy:
- Bieżąca analiza kart pobytu dziecka,
- Okresowa ocena sytuacji dziecka,
- Ocena aktualnej sytuacji rodziny dziecka,
- Analiza stosowanych metod pracy z dzieckiem i jego rodziną,
- Modyfikowanie Indywidualnego Planu Wsparcia.
- W celu uzyskania pełnej wiedzy o sytuacji socjalnej i prawnej dziecka oraz jego rodziny, do udziału w posiedzeniach Stałego Zespołu w skład którego wchodzą Kierownik merytoryczny i wychowawca bezpośrednio kierujący procesem wychowawczym dziecka zapraszane są również osoby bliskie dziecku, a także przedstawiciele Sądu Rejonowego w Suchej Beskidzkiej - Wydziału III Rodzinnego i Nieletnich, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Suchej Beskidzkiej, Komisariatu Policji w Jordanowie, pracownicy socjalni MOPS, służby zdrowia, instytucji oświatowych oraz organizacji zajmujących się problematyką rodziny i dziecka.
- W ramach projektu zapewniony będzie 1 ciepły posiłek dziennie.
§ 12
- Wszelkie formy działalności Placówki mogą być uzupełniane i wspomagane przez świadczenia wolontariuszy pod nadzorem Kierownika Placówki lub wyznaczonego przez niego wychowawcę.
- Wolontariusz powinien posiadać kwalifikacje i spełniać wymagania odpowiednie do rodzaju i zakresu wykonywanych świadczeń.
- Przed przystąpieniem do wykonywania świadczeń wolontariusz powinien zostać poinformowany specyfice pracy wychowawczej i konieczności zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci i młodzieży, znajdujących się w Placówce.
- Świadczenia wolontariuszy są wykonywane w zakresie, w sposób i w czasie określonych w porozumieniu z Kierownikiem MOPS
- Na prośbę wolontariusza Kierownik MOPS może wydać mu pisemną opinię o wykonywaniu świadczeń na rzecz Placówki.
FUNKCJONOWANIE PLACÓWKI I JEJ WYCHOWANKOWIE
§ 13
- Placówka Wsparcia Dziennego „Prawie jak w domu” przeznaczona jest dla dzieci i młodzieży oraz ich rodzin, którzy potrzebują wsparcia w zakresie radzenia sobie z nauką szkolną, w tym potrzebują fachowej pomocy terapeuty pedagogicznego, psychologa, logopedy oraz potrzebują wsparcia w zakresie radzenia sobie w kontaktach społecznych, rodzinnych, emocjonalnych oraz innych potrzebujących pomocy oferowanej przez Placówkę, w szczególności dla dzieci z rodzin korzystających z pomocy społecznej, wymagających wsparcia instytucjonalnego.
- Wychowankami mogą być osoby w wieku do 18 lat.
- Przyjęcie dzieci i młodzieży do Placówki może nastąpić za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych dziecka na pisemny wniosek rodziców lub opiekunów prawnych dziecka; jeśli do placówki wsparcia dziennego skieruje sąd – zgoda rodziców nie jest wymagana.
- Usunięcie wychowanka z uczestnictwa w zajęciach Placówki następuje w przypadku:
- Zakończenia Indywidualnego Planu Wsparcia;
- Ukończenia 18 roku życia (w szczególnie uzasadnionych przypadkach dopuszcza się Indywidualny tok postępowania);
- Poważnego naruszenia Regulaminu;
- Na wniosek rodziców/opiekunów prawnych lub decyzji Sądu;
- 3-tygodniowej ciągłej nieobecności na zajęciach po wyczerpaniu przez wychowawców wszystkich możliwości uzyskania informacji o powodach absencji.
- Za bezpieczeństwo dzieci w drodze do Placówki oraz podczas powrotu z Placówki odpowiedzialność ponoszą rodzice.
- Każde dziecko powinno przychodzić na zajęcia z zeszytami przedmiotowymi i książkami z uwagi na pomoc w nauce.
§ 14
- Placówka prowadzi zajęcia dla dzieci i młodzieży zgodnie z Projektem.
- Godziny pracy Placówki, co do zasady ustala się w porozumieniu i w odpowiedzi na aktualne potrzeby podopiecznych i ich rodziców uwzględniając możliwości organizacyjne Placówki.
Placówka prowadzi zajęcia od poniedziałku do piątku w godzinach od 1400do 1900, a w razie potrzeby w sobotę od 900 do 1400. Godziny pracy Placówki mogą ulec zmianie również w okresie wakacji, ferii, dni wolnych od zajęć szkolnych. - Zajęcia w Placówce prowadzone są w następujących grupach wychowawczych z których każda grupa nie może przekraczać 15 osób:
- Dla dzieci w wieku do 10 lat;
- Dla dzieci w wieku 11-13 lat;
- Dla młodzieży powyżej 13 lat.
- Wychowanek ma prawo do:
- Podmiotowego traktowania i poszanowania własnej godności;
- Korzystania ze wszystkich pomieszczeń i urządzeń przeznaczonych do organizacji zajęć,
- Swobody wyrażania myśli i przekonań;
- Rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień;
- Korzystania z pomocy podczas odrabiania lekcji,
- Bezpiecznego pobytu i ochrony przed wszelkimi przejawami agresji.
- Podczas zajęć w Placówce oraz w czasie wycieczek i imprez organizowanych poza nią wychowanek jest zobowiązany do:
- Uznawania godności i podmiotowości innych osób;
- Przestrzegania zasad kultury współżycia;
- Współpracy w procesie wychowania przez systematyczne uczestnictwo w zajęciach;
- Pomagania słabszym;
- Przestrzegania regulaminu Placówki;
- Wyrabiania u siebie nawyków poprawnego wysławiania się, eliminowania wulgaryzmów,
- Wystrzegania się uzależnień i nałogów;
- Dbałości o wspólne dobra, ład i porządek, uczestniczenia w pracach porządkowych;
- Ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie;
- Dbania o mienie Placówki, utrzymanie czystości i porządku w użytkowanych pomieszczeniach;
- Przestrzegania zasad bezpieczeństwa w czasie zajęć w Placówce jak i poza nią, zgłaszania uszkodzenia każdego sprzętu.
- W sytuacji przestrzegania powyższych zasad wobec wychowanków stosuje się następujące nagrody i wyróżnienia:
- Pochwała udzielona indywidualnie;
- Pochwała udzielona na forum grupy;
- Pochwała udzielona na forum całej społeczności świetlicy;
- List pochwalny wysłany do rodziców;
- Pierwszeństwo udziału w organizowanych imprezach;
- Nagrody rzeczowe.
- 7. Podczas zajęć w Placówce oraz w czasie wycieczek i imprez organizowanych poza nią Wychowankom zabrania się:
- Okazywania braku szacunku, wobec wychowawców, terapeutów oraz innych wychowanków;
- Niszczenia mienia;
- Agresywnego zachowania;
- Używania wulgaryzmów;
- Utrudniania prowadzenia zajęć;
- Kłamania i oszukiwania;
- Krzyczenia i biegania po pomieszczeniach Placówki i budynku szkoły;
- Nieodpowiedzialnego zachowanie, również poza terenem Placówki;
- Stwarzania sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu własnemu lub innych;
- Picia alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków oraz korzystania z innego rodzaju używek;
- Wyłudzania;
- Demoralizowania innych oraz wchodzenia na zakazane strony internetowe - o treściach demoralizujących;
- Kradzieży;
- Przynoszenia do placówki przedmiotów niebezpiecznych;
- Korzystania w trakcie zajęć z telefonów komórkowych;
- Samowolnego opuszczania terenu placówki w czasie trwania zajęć;
- Przynoszenia do Placówki przedmiotów wartościowych (Placówka nie ponosi odpowiedzialności za ich ewentualne zgubienie/uszkodzenie).
- 8. W sytuacji nieprzestrzegania powyższych zasad, możliwe są następujące rodzaje kar dyscyplinujących:
- Upomnienie udzielone przez Kierownika w obecności całej społeczności Placówki;
- Wykonywanie przez pewien czas czynności porządkowych;
- Zakaz uczestnictwa w atrakcyjnych formach pracy Placówki;
- Urlopowanie - zakaz uczęszczania do Placówki przez określony czas;
- Skreślenie z listy wychowanków Placówki.
- W przypadku zniszczenia mienia Placówki, odpowiedzialność za wyrządzone przez dzieci szkody ponoszą rodzice (opiekunowie). Zobowiązani są oni do ich naprawienia bądź zwrotu w naturze.
- Sprawy i problemy zaistniałe w grupie dyskutowane są na forum grupy i rozwiązywane w drodze demokratycznych decyzji.
RODZICE I OPIEKUNOWIE
§15
- Rodzice i opiekunowie zobowiązani są do:
- Punktualnego przyprowadzania lub posyłania dziecka do Placówki;
- Współpracy w zakresie sprawdzania postępów uczniów, dopilnowania wykonania przez dziecko (dzieci) prac domowych;
- Pomocy w organizowaniu imprez okolicznościowych i uczestniczenia w nich;
- Informowania o każdej zmianie danych osobowych/kontaktowych, które zostały podane w Formularzu zgłoszeniowym o przyjęcie dziecka do Placówki;
- Zapoznawania się z bieżącymi komunikatami dostępnymi na stronie internetowej Organu prowadzącego oraz na tablicy ogłoszeń w budynku Placówki.
- Rodzice i opiekunowie zobowiązani są także do:
- Zapoznania dzieci z niniejszym regulaminem i pomocy w jego przestrzeganiu;
- Złożenia pisemnego oświadczenia czy dziecko będzie samodzielnie wracać do domu z Placówki po zakończeniu zajęć, czy też będzie odbierane przez rodzica/opiekuna prawnego bądź inne upoważnione osoby trzecie;
- Punktualnego odbierania dzieci po zakończeniu zajęć (dotyczy dzieci, których rodzice/opiekunowie nie wyrazili zgody na samodzielny powrót dziecka do domu);
- Niezwłocznego poinformowania Kierownika PWD o rezygnacji z uczestnictwa.
DOKUMENTACJA PLACÓWKI
§ 16
- Placówka prowadzi następującą dokumentację:
- Listy obecności wychowanków;
- Kartę pobytu wychowanka, w skład której wchodzi następująca dokumentacja dziecka:
- Diagnoza problemowa wraz z indywidualnym planem wsparcia, skierowanie do Placówki z właściwego sądu, korespondencję dotyczącą wychowanka, diagnozy pedagogiczne, ankiety oceniające;
- Program wychowawczy Placówki,
- Dzienniki zajęć.
- Dokumentacja osobista wychowanków prowadzona jest z przestrzeganiem zasad poufności i dyskrecji.
- Dokumentacja dziecka jest dostępna tylko dla osób prowadzących merytoryczną pomoc wychowankom i rodzicom (opiekunom), a o jej udostępnieniu każdorazowo decyduje Kierownik MOPS.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 17
- Rodzice lub opiekunowie zobowiązani są do zapoznania się z Regulaminem Placówki i wszelkimi dokumentami stanowiącymi podstawę jej działania, o których mowa w § 1 niniejszego Regulaminu.
- Zdjęcia i materiały filmowe wykonywane podczas zajęć i imprez organizowanych przez Placówkę, wykorzystywane są jedynie w celu udokumentowania działań Placówki oraz ich promocji.
- Zgodę na wykorzystanie materiałów zawierających wizerunek dziecka, rodzice lub opiekunowie poświadczają własnoręcznym podpisem na formularzu zgłoszeniowym o przyjęcie dziecka do Placówki. Zgoda ta obejmuje wszelkie formy publikacji dotyczące korzystania z oferty Placówki, w szczególności plakaty, foldery, inne drukowane materiały promocyjne, relacje i spoty telewizyjne, radiowe, publikacje w gazetach i czasopismach, rozpowszechnianie w Internecie.
- Wszelkie wnioski i skargi dotyczące działalności Placówki powinny być kierowane do Kierownika MOPS.
- W kwestiach nieunormowanych w niniejszym regulaminie ostateczną decyzję podejmuje Kierownik MOPS, od jego decyzji nie przysługuje odwołanie.
- Ostateczna interpretacja niniejszego regulaminu należy do Realizatora projektu.